BILERNE |
|
|
Porsche 911Gert ejer to Porsche 911. Den ene er han ved at restaurere til almindeligt gadebrug. Den anden bruger han til historisk motorsport. Modellen blev første gang præsenteret på Frankfurt Motorshow i 1963 som model 901, men p.gr.a. Peugeots monopol på 0 som midterste tal i modelbetegnelsen blev den omdøbt til 911 ved produktionens start i september 1964. Den første model 911 (ur-Porschen) er på 2,0 l. Den er udstyret med en 6 cylinderet (hæk-motor) luftkølet boxermotor på 130 hk med Solex karburatorer, og den har 5 gear. Bilerne blev produceret i et antal af 5.099 i 1964 og 1965. Disse to årgange bemærker sig også ved, at de har instrumentbræt af træ. Topfart 210 km/t. I 1966 blev der lavet en model 911S med 160 hk. Bilen havde ry for dårlige køreegenskaber med kraftig overstyring og fik derfor forlænget hjulafstanden med 5,7 mm på 1969-modellen for at afhjælpe overstyringsproblemerne. Den bedste forståelse på 911'erens dårlige køreegenskaber fås måske ved, at man kaster en hammer. Her vil hammerhovedet som det tungeste altid komme først - det samme vil bagenden på en 911'er.
Den 911'er, Gert bruger til historisk motorsport, er årgang 1965. Bilen er i original stand med undtagelse af karburatorerne. Motoren er på 2,0 l og yder ca. 145 hk. Gearkassen er 5 trins. Bilen er importeret fra Californien.
Den 911'er, Gert er ved at istandsætte til almindelig gadebil, er årgang 1965. Interessen for netop den årgang er stor. Det skyldes, at der i dag kun er få eksemplarer tilbage. Mange er tæret og rustet op, men den, vi er de heldige ejere af, er importeret fra Colorado og er i fin stand uden rust. Det er vigtigt for os, at vi kan bevare originaliteten i bilen for eftertiden. |